Tomie Ohtake, untitled, 1987
A zuhanás
(The Descent)
Hívogat a zuhanás
ahogy az emelkedés is hívott
Az emlékezet
egyfajta kiteljesedés
vagy megújulás
sőt
kezdet, hiszen új tereket nyit meg
melyeket valami
mindezidáig beteljesületlen új
hordái laknak –
és vonulásuk
új célok felé mutat
(habár korábban már elhagyták őket)
Nincs vereség, ami pusztán vereségből állna – mert
a világ tereiről, amiket megnyit
korábban
sejtelmünk sem lehetett. Egy
elveszített világ
egy ismeretlen világ
új helyekre hívogat
és nincs olyan (eltűnt) fehérség, ami fehérebb volna a fehér
emlékénél
Leszáll az est, ébred a szerelem
habár árnyékain
melyeket a nap
ragyogása éltet –
erőt vesz az álom, és lemorzsolódnak
a vágyról
Árnyak nélkül mozdul a szerelem
ébredezni kezd
ahogy halad
az éj
Kétségbeesésből épül
a zuhanás
és kiteljesedés nélkül
ér el új ébredést:
épp a kétségbeesés
ellentéte lesz
Mert amit nem végezhettünk el, amit
szeretnünk nem lehetett
amit már a várakozással elveszítettünk –
azt zuhanás követi
vég nélkül és kikezdhetetlen.
Krusovszky Dénes
fordítása


William Carlos Williams (1883-1963)
Amerikai költő, fizikus. A modernizmus és az imagizmus egyik legfontosabb alakja. A Pennsylvaniai Egyetemen orvostan hallgató volt. Első verseskötete Poems (Versek) címmel jelent meg 1909-ben. Második kötete az egyetemen megismert barátjának, Ezra Poundnak köszönhetően jelent meg 1913-ban. Pound hatására az imagizmus mozgalmának egyik alakja lett. Orvosi pályája mellett sikeres költői és írói karriert is befutott. Legnagyobb hatású írásai közé tartozik a Paterson című epikus költemény, mely 1946 és 1958 között jelent meg 5 részben, és a legtöbbet idézett The Red Wheelbarrow (A vörös talicska). Legfontosabb kötetei: Spring and All (1923), The Desert Music and Other Poems (1954), Pictures from Brueghel and Other Poems (1962), Paterson (1963, 1992).
Magyarul egy válogatáskötete olvasható: Amerikai beszédre (Európa, Napjaink költészete, 1984).
Krusovszky Dénes (1982) költő, író, kritikus, a Versum alapítója, szerkesztője.